UA RU

Типи аудиторії та їх класифікація

Метою оратора є досягнення певного впливу на аудиторію. Тому перед підготовкою до виступу крім ретельно опрацювання мови, професійні майстри красномовства займаються вивченням психології слухачів, які будуть присутні на публічному заході.

Критерії класифікації

Правильно визначити тип аудиторії дозволяє поділ та класифікація за такими параметрами:

  • відношення до теми інформації;
  • гендерна приналежність, вік, рівень освіти;
  • професія;
  • національність.

Мають значення й інші аспекти — однорідність, розмір, психічний настрій.

Типи аудиторій та методи взаємодії з ними

Підібрати оптимальний формат проведення публічного заходу оратору дозволяє вивчення поведінкових особливостей кожного типу аудиторії:

  1. Конфліктний тип. Виникає конфлікт з трьох причин: слухачі не визнають авторитетність оратора, різне сприйняття інформації, що подається, відмінності в думках і точці зору на одну й ту ж ситуацію. В даному випадку спікеру доведеться діяти обережно та делікатно. Його завдання — управління конфліктом шляхом підбору конструктивних методів комунікації.
  2. «Угодовці». До цієї групи об’єднані слухачі, які не мають чіткої сформованої думки по темі виступу. Оратору не важко нав’язати людям свою думку. Але щоб мова сприймалася коректно, враховують культурний рівень присутніх в залі, їх соціальний статус, рівень освіти.
  3. Конструктивний тип. Оратору легко завоювати довіру глядачів, адже вони мають схожі погляди, поділяють цінності. Тому виступ будується в максимально стислому форматі, і, по суті, являє собою короткий інформаційний посил.
  4. Однорідні та різнорідні аудиторії. Взаємодіяти з однорідною аудиторією легко. Спікеру вдається швидко налаштуватися на запити та інтереси публіки. Якщо ж слухачі сильно відрізняються за віком, освітою, світоглядом, оратору варто грунтовно підготуватися. Він повинен приділяти увагу слабким глядачам, а також з експертною точністю відповідати на питання фахівців, присутніх на заході.
  5. Натовп. Виступи на стадіонах та мітингах нівелюють особливості особистості оратора. Йому належить покладатися не на здоровий глузд та підкріплену фактами аргументацію, а на емоції та настрій натовпу.

    Докладне дослідження принципів роботи з різними типами аудиторій дозволять початківцям спікерам до досконалості відточити ораторську майстерність.